Szczecin, 14 stycznia 2025

port szczecin świnoujskie offshore
fot. Zarzad Morskich Portów Szczecin Świnoujście

Inwestycje, unijne wsparcie i zielony rozwój. Port podsumowuje rok

Rozwój sektora Offshore Wind, inwestycje w Szczecinie i Świnoujściu, unijne granty, zmiany, otwarcie na perspektywę zielonego rozwoju - tak z perspektywy Zarządu Morskich Portów Szczecin- Świnoujście wyglądał w pigułce rok 2024

Ubiegły rok 2024 zakończył się z solidnym wynikiem przeładunków 32 305,8 mln ton. To o 8,5% mniej, niż przed rokiem, niemniej wynik postrzegamy pozytywnie.

Na ten wynik patrzymy z optymizmem, ponieważ w drugiej połowie minionego roku udało się przezwyciężyć trwający od końca 2022 roku trend spadkowy – mówi Jarosław Siergiej, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.

Ostatni kwartał 2022, cały rok 2023 oraz pierwsze półrocze 2024 charakteryzowały się spadkami przeładunków wynikającymi z zakończenia akcji importu węgla z niemal całego świata, w związku z embargo na dostawy tego surowca z Rosji. W roku 2023 ustał również tranzyt towarów ukraińskich do polskich portów morskich.

Ostatecznie spadkowe tendencje udało się powstrzymać w połowie minionego roku, by wyraźnie poprawić wyniki. Obok coraz bardziej optymistycznych wyników, w Porcie cały czas zachodzą zmiany, by nadążyć za zmieniającym się rynkiem i sprostać nowym wymaganiom.

Nasz region staje się „Dolina Offshore”?

Sektor Offshore Wind rozwija się w Zachodniopomorskiem – w tym temacie naprawdę wiele dzieje się nie tylko w regionie (inwestycje Vestas, rozwój edukacji sprofilowanej w tym kierunku etc.), ale także w naszym Porcie. 16 stycznia podpisano umowę z hiszpańską firmą Windar – inwestor zbuduje na Ostrowie Grabowskim fabrykę elementów konstrukcyjnych morskich farm wiatrowych, takich jak wieże, maszty, fundamenty turbin wiatrowych.

Z końcem roku zakończono także pierwszy etap ważnego projektu prowadzonego w Świnoujściu: „Budowa zdolności przeładunkowej portu morskiego w Świnoujściu do obsługi potrzeb morskiej energetyki wiatrowej” –  w ramach projektu powstały trzy nowe nabrzeża, dla których 24 grudnia 2024 uzyskano pozwolenie na użytkowanie z klauzulą ostateczności. Pierwsze dwa to blisko pół kilometra gotowych do użytkowania nabrzeży, trzecie zaś zostało przygotowane jako punkt wyjścia do etapu 2 inwestycji. Już w styczniu bowiem, podobnie jak miało to miejsce wcześniej dla etapu 1, ZPMSŚ składa wniosek o dofinansowanie w ramach programu CEF2 dla kontynuacji projektu, który poprzez budowę dwóch kolejnych ciężkich nabrzeży wraz z rampą ro-ro, umożliwi w sposób jednoczesny i bezkolizyjny realizację dwóch projektów morskich farm wiatrowych na morzu jednocześnie. Dzięki powstałej infrastrukturze portowej nastąpi przyspieszenie transformacji energetycznej Polski oraz pozostałych państw członkowskich UE z regionu Morza Bałtyckiego.

Ponadto w lutym zeszłego roku Zarząd Portów Szczecin i Świnoujście S.A. dołączył do prestiżowego grona Offshore Wind Port Alliance, który tworzą porty z Danii, Belgii, Holandii, Wielkiej Brytanii, Francji i Niemiec, a od 2 lutego – także Porty w Szczecinie i Świnoujściu. Sojusz ma na celu optymalizację wykorzystania morskiej energii wiatrowej, aby osiągnąć bardzo ambitne cele Europy w tym obszarze. Już w styczniu nasi przedstawiciele wezmą udział w spotkaniu członków Sojuszu w Londynie.

Nasz region staje się obecnie zalążkiem przyszłej „Doliny Off-shore-owej” – mówi Rafał Zahorski, pełnomocnik ZMPSiŚ ds. rozwoju portów.

Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu

Flagowa inwestycja ZMPSiŚ S.A. – w Świnoujściu, na wschód od terminalu LNG powstanie najnowocześniejszy terminal kontenerowy na Bałtyku. Rok 2024 upłynął pod znakiem zawierania umów, uzyskiwania wymaganych dokumentów oraz szeroko pojętego przygotowania tej strategicznej dla regionu i Polski inwestycji.  Projekt pn. Budowa dostępu morskiego i lądowego do głębokowodnego terminalu kontenerowego w porcie zewnętrznym w Świnoujściu 17 kwietnia uzyskał decyzję lokalizacyjną dla inwestycji wydaną przez Wojewodę Zachodniopomorskiego. W styczniu 2025 spodziewana jest decyzja środowiskowa, która jest w trakcie procedury odwoławczej.

Niezależnie od rozstrzygnięć urzędowych, zarząd podjął dialog ze społecznością lokalną Świnoujścia: odbyły się spotkania z mieszkańcami i radnymi miasta oraz dzielnicy Warszów, w której ma powstać inwestycja. W ramach prac przygotowawczych, które cały czas trwają, od września prowadzone są prace nad skanami magnetycznymi terenów pod budowę terminalu: dna morskiego na obszarze portu zewnętrznego, terenu pod budowę falochronu i obrotnicy, a także terenu od strony lądu – obszaru drogi dojazdowej, kolejowej oraz parkingu.

12,5 m – Szczecin otwarty na największe statki i na komponenty offshore

W minionym roku w Szczecińskim Porcie kontynuowano  długoterminowe projekty:
Poprawa dostępu do Portu w rejonie Basenu Kaszubskiego oraz Poprawa dostępu do Portu w rejonie Kanału Dębickiego. Projekty są współfinansowane ze środków z Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko i zakończą się w połowie 2025. Służą przystosowaniu obszaru portu do głębokości technicznej 12,5 m – to, razem z pogłębionym torem wodnym ze Świnoujścia do Szczecina sprawia, że Port w Szczecinie może obsługiwać największe statki oceaniczne; będziemy „PANAMAX READY”.

Już w tym roku zaczęły funkcjonować zmodernizowane nabrzeża, np. Nabrzeże Dąbrowieckie, z nowoczesną infrastrukturą do bezpiecznej obsługi przeładunków kwasu siarkowego (Basen Kaszubski) oraz nowo wybudowane nabrzeża, m.in. Norweskie, mieszczące się w basenie Kanału Dębickiego. To dzięki tej inwestycji na półwyspie Ostrów Grabowski może powstać wspomniana już fabryka Windar, a także możliwe było podpisanie w grudniu umowy na dzierżawę działki przy Nabrzeżu Norweskim z trójmiejskim konsorcjum TRIDENTE. Powstanie tam uniwersalny terminal przeładunkowy oraz nowoczesna cementownia bazująca na najnowszych technologiach i ekologicznych rozwiązaniach.

Rozbudowa terminalu LNG w Świnoujściu

Trwająca od kilku lat rozbudowa terminalu LNG w Świnoujściu miała w minionym roku swój szczęśliwy finał. 29 lutego – zostało wydane Świadectwo Przejęcia dla inwestycji realizowanej przez ZMPSiŚ S.A. – powstało nowe stanowisko z funkcjami rozładunku i załadunku gazu skroplonego w porcie zewnętrznym w Świnoujściu. Prace prowadzone przez operatora terminalu, spółkę GAZ-SYSTEM zakończyły się w listopadzie, dzięki czemu pod koniec listopada pierwszy gazowiec przybił do nowego stanowiska. Dzięki tej inwestycji, Polska zyskała możliwość nie tylko odbierania, ale też eksportu gazu skroplonego, co znacząco zwiększa konkurencyjność terminalu i wzmacnia międzynarodową pozycję Polski, a także tankowania bunkierek zaopatrujących w paliwo statki zasilane napędem LNG

Promowe Świnoujście

Zakończyły się prace w ramach przystosowania infrastruktury Terminalu Promowego w Świnoujściu do obsługi transportu intermodalnego. Dzięki inwestycji możliwa jest obsługa promów o długości do 270 m i przeładunek jednostek intermodalnych, nabrzeża zostały zmodernizowane i znacząco wydłużone, powstała niezbędna infrastruktura techniczna, place manewrowe oraz zapewniony odpowiedni dostęp drogowy i kolejowy. Projekt realizowano w ramach instrumentu CEF 2014-2020 i to dzięki niemu wagony wróciły po latach przerwy na Bałtyk.

Pierwszy – pilotażowy – przeładunek naczep intermodalnych miał miejsce w Terminalu Promowym w Świnoujściu 8 grudnia, a odpowiadała za niego firma Freightliner PL. Ponadto 10 kwietnia ruszyło nowe połączenie promowe ze Świnoujścia do Szwecji – Finnlines kursuje do Malmo. Latem powitano na linii nowy prom PŻB: Varsovia. 

Nowe granty i dofinansowania

8 maja podpisano umowę na dofinansowanie projektu pn. „Budowa multimodalnego kolejowego węzła przeładunkowego na Półwyspie Ostrów Grabowski w Porcie Szczecińskim”. To pionierskie przedsięwzięcie, które będzie miało charakter „dual use” – cywilnego i militarnego przeznaczenia. Projekt realizowany w ramach dofinasowania z instrumentu CEF2 Military Mobility na lata 2021-2027

9 października podpisana została umowa grantowa na dofinansowanie projektu „Rozwój infrastruktury portowej do odbioru odpadów ze statków w porcie morskim Świnoujście”. Projekt poprawi dostępność oraz zwiększy bezpieczeństwo odbioru odpadów ze statków w świnoujskim porcie.

 To inwestycja w rozwój zrównoważonej i inteligentnej infrastruktury portowej – odbierając grant z rąk przedstawicieli Komisji Europejskiej. Nowoczesny punkt odbioru odpadów to także ochrona środowiska morskiego przed negatywnymi skutkami zrzutu odpadów przez statki do wód morskich. Projekt uzyskał wsparcie w ramach Instrumentu CEF na lata 2021-2027 – podkreśla prezes Jarosław Siergiej,

25 października otrzymaliśmy potwierdzenie przyznania grantu w ramach programu Interreg South Baltic dla projektu badawczego w zakresie dekarbonizacji sektora morskiego i jej wpływu na transformację w kierunku zielonej energii. Przyznany grant umożliwia w roku 2025 i 2026 opracowanie istotnych z punktu widzenia dalszego rozwoju portu dokumentacji studyjnych, obejmujących przekształcanie głównych obszarów działalności portu na nisko oraz zero-emisyjną.  

Źródło: ZMPSŚ

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments

Popularne artykuły

praca offshore studenci
Jeszcze nie skończyli studiów a już pracują w branży offshore. ROZMOWA
praca na wiatrakach
Startuje rekrutacja do 3. edycji programu “Wiatr - kopalnia możliwości”
ładowarki do elektryków
To największe zagęszczenie ładowarek do elektryków na Pomorzu Zachodnim
farma fotowoltaiczna golczewo
Ruszyła największa farma PV na Pomorzu Zachodnim
offshore szczecin zahorski
“Dolina Offshore” na wyciągnięcie ręki?
praca turbiny wiatrowe
W Szczecinie szkolą górników do pracy na wiatrakach

ostatnio dodane

Początek ważnej współpracy na rzecz OZE
Odpady z produkcji czekolady pomogą w ratowaniu ludzi?
Idzie wiosna! Są pieniądze na zielone projekty
Pomorze zachodnie utrzymuje fotel lidera
Modernizacji i rozbudowa sieci energetycznych na wielką skalę
W Szczecinie powstanie hub wodorowy?
1 2 3 19

kontakt

Dolina OZE

telefon: 732722915

mail: kontakt@dolinaoze.pl